Ha Ön tudatában van annak, hogy csikorgatja fogait, vagy éppen partnere jelzi, mivel ő ébred fel a kellemetlen zajra, akkor minél előbb keresse fel fogorvosát, mert Önnek nagy valószínűséggel éjszakai fogvédőre van szüksége. Fogcsikorgatásról, vagy más néven bruxizmusról akkor beszélünk, ha a rágóizmok által közvetített nagy erő – mely képes összeszorítani az állcsontokat, ezáltal az alsó és felső fogsort – nem rágás céljából lép fel. A fogcsikorgatás többnyire éjszaka jelentkezik.

A fogcsikorgatás okai

Leggyakoribb a fogsor mechanikai problémái, egy nem megfelelő tömés, vagy egy hiányzó, károsodott, vagy letört fog, esetleg a szabálytalan harapás. A fogcsikorgatást azonban előidézhetik pszichés problémák is, a stressz, a belső feszültség, a lelki megterhelés, sőt a depresszió is kiválthat egy kényszeres állkapocsmozgást.

A fogcsikorgatás következményei

A fogakra nehezedő tartós nyomás számos struktúrát érint: az állkapocs ízületet, a fogakat, a fogínyt, a rágóizmokat és akár néhány csigolyát is. Az állandó igénybevétel következtében a fogak folyamatosan csiszolódnak, ezáltal elveszítik eredeti anatómiai formájukat. Hosszú távon ennek az lesz a következménye, hogy fájdalommal reagálnak, felléphet hidegre, melegre való érzékenység is. A káros folyamatok előrehaladtával, végül már csak a foggyökér marad meg. Bizonyos esetekben ki,- és letörhetnek fogdarabok, tömések, inlay-ek, onlay-ok, leeshetnek koronák, hidak, sőt a következmények akár fogvesztést is okozhatnak, hiszen az érintett fogak a nagy erő hatására meglazulhatnak és elmozdulhatnak a helyükről. A krónikus bruxizmus súlyos esetben az állkapocs kiakadásához, a rágóizmok gyulladásához, migrénhez és meg nem szűnő fülzúgáshoz is vezethet.

Éjszakai fogvédők

A fogcsikorgatás tünetei

Az egyik leggyakoribb tünet az állkapocs izmainak fájdalma. Előfordul, hogy a beteg alig tudja kinyitni a száját. A tünetek közé tartozik a tompa fejfájás, szédülés, de nem egy esetben látási problémák is felmerülhetnek. Ha Ön nehezen, nyugtalanul alszik, és fáradtan ébred, netalán hát, nyak, vagy vállfájdalmak gyötrik, akkor is gondolni kell fogcsikorgatásra.

A fogcsikorgatás enyhébb esetekben nem okoz fogászati problémát, de a súlyosság eldöntését érdemes szakemberre bízni. Ha Ön a fent említett tüneteket tapasztalja, érdemes azonnal felkeresni fogorvosát!

A fogcsikorgatást gátló szerkezet tulajdonképpen egy műanyag sín, mely egyénre szabva készül lenyomatvétel alapján. Ez az eszköz megóvja a fogakat a túlzott nyomástól és súrlódástól, és védi őket a további kopástól. A sín az alsó és felső fogsor egymáshoz viszonyított helyzetét is megváltoztatja, és segít abban, hogy az ízület ellazult állapotba kerüljön.

Fontos azonban megjegyezni, hogy ez a szabályozó készülék ugyan enyhíti a fogcsikorgatás tüneteit, de annak okát nem szünteti meg. Mindig fontos a kiváltó okot szem előtt tartva, megszüntetni az alapproblémát.

Segíthet egy eszköz

Éjszakai fogvédők