Tudta-e hogy a várandós kismamák fogainak és fogínyének állapota a baba egészségét is befolyásolhatja? Az elhanyagolt szájhigiéne következtében ínygyulladás alakulhat ki, az ínygyulladást okozó baktériumok pedig a méhlepényen keresztül károsíthatják a magzatot. Emellett, a terhesség alatt bekövetkező hormonális változások is növelik az ínygyulladás kockázatát, ezáltal a fogágybetegséget előidéző kórokozók szaporodását. Az íny állapotának a változása legfőképpen a második és nyolcadik hónap között észlelhető.

Ha Ön úgy érzi, hogy ínyproblémája van, akkor haladéktalanul keresse fel fogorvosát, mivel az ínygyulladás kezdetben még gyógyítható és visszafordítható. A tartósan fennálló ínygyulladás egy súlyosabb ínybetegséghez, a fogágybetegséghez vezethet, amikor a fogakat rögzítő csontszerkezet és az íny pusztulása is bekövetkezhet.

Milyen tünetek figyelmeztetnek az ínygyulladásra?

• az íny vöröses színárnyalatú, duzzadt
  • fogmosásnál, fogselymezésnél fellépő vérzés
  • rossz lehelet, kellemetlen szájíz
kismamafogászat

Miért kisebb a tejfog szuvasodásának esélye azoknál a gyermekeknél, akiknek a szülei jó szájhigiénével rendelkeznek?

Mert az újszülöttek szája csíramentes, majd a környezet hatására hamarosan kialakul náluk is a természetes baktériumflóra. A csecsemők az őket közvetlenül körülvevő, gondozó felnőttektől (szülők) kaphatják a fogszuvasodást okozó baktériumokat, melyek jó szájhigiéne mellett csak minimális mennyiségben vannak jelen. A rossz fogú szülők akár puszilgatással is megfertőzhetik gyermeküket a fogszuvasodást okozó baktériummal. Az etetőkanál és a cumi is közvetítheti a fertőzést, ha azt az anya a szájába veszi, mielőtt odaadja gyermekének.

• A fogorvosi ajánlásoknak megfelelően naponta legalább kétszer mosson fogat, rendszeres fogselymezés mellett.
  • Legalább háromhavonként cserélje ki a fogkeféjét.
  • Mivel a terhesség alatt jelentős mértékben megnő az ínygyulladás és fogszuvasodás kialakulásának lehetősége, a várandósság ideje alatt többször is keresse fel fogorvosát.

Mit tehet Ön várandóssága alatt a fogínye és fogazata épségéért?