Ha Önnek a foghiányából adódóan nincs elegendő számú tartópillére/foga a rögzített pótlás készítéséhez, vagy ha nem szeretne implantátumot, netán az ellenjavallt, akkor a kivehető pótlások közül választjuk ki az Ön számára legmegfelelőbbet.

A korszerű technológiáknak köszönhetően mind a részleges, mind pedig a teljes kivehető pótlások rendkívül élethűek, tartósság szempontjából is kiválóak, kényelmesek és stabilak. Viselésével Ön nemcsak az önbizalmát kapja vissza egy ragyogó mosoly kíséretében, hanem a rágóképességét is, ami azért sem elhanyagolható, mert számos probléma, betegség kialakulásának lehetőségét teremti meg a tartós foghiány.

Kivehető fogpótlásról, vagy protézisről akkor beszélünk, ha az elkészült fogművet a páciens saját maga ki tudja venni, és vissza is tudja helyezni a szájába.

Kivehető pótlások

A kivehető pótlások fajtái

Részleges kivehető fogsor

Akkor ajánljuk, ha a megmaradt fogak száma nem elegendő egy rögzített pótláshoz (hídhoz), vagy a meglévő fogak annyira meggyengültek (pl. fogágybetegség, csontsorvadás miatt), hogy nem alkalmasak híd vagy korona megtartására. Ilyenkor azonban a megmaradt fogakat felhasználhatjuk a kivehető pótlás rögzítésére, mint egy támasztékot, ami nagymértékben növeli a páciens komfortérzetét és kényelmesebbé teszi a fogsor viselését. Még egyetlen egy megmaradt fog is hatalmas előnyt biztosít a teljes foghiányhoz képest.

Az elhorgonyzás – vagyis annak a módja, ahogyan a kivehető fogpótlás a saját fogakhoz rögzítésre kerül – határozza meg a részleges kivehető pótlás fajtáját.

Legegyszerűbb esetben a fogsor kapcsokkal illeszkedik a saját fogakhoz, melyeket igyekszünk láthatatlanul, „mosolyon kívül” elhelyezni. A kapcsos részleges kivehető pótlás hátránya, hogy kevésbé stabil, illetve előfordulhat a száj anatómiai adottságából, ill. a mosolyvonalból adódóan, hogy a kapcsok kilátszódnak.

A kapcsok nélküli részleges fogsornál a maradék fog/fogak előkészítése után és azok segítségével rejtett, láthatatlan módon rögzítjük a kivehető pótlást. Ezen rögzítő elemeknek több típusa van, de valamennyire jellemző, hogy egy rendkívül biztonságos rögzülést biztosítanak a fogsor számára a legmagasabb szintű esztétikai igény kielégítése mellett.

Teljes fogsor akkor készül, amikor a páciens teljesen fogatlan, és a csontozat nem alkalmas implantátum behelyezésére, vagy a páciens ezt nem szeretné. Ebben az esetben a fogsor alaplemeze egy allergén mentes műanyagból készül, a műfogak pedig műanyagból vagy porcelánból. A tervezéskor természetesen figyelembe vesszük az Ön arcformáját, az ajak formáját, bőrének tónusát, hajszínét, esetleg egy korábbi mosolygós fotó alapján a régi fogazatát (fogszín, fogszélesség, hosszúság, forma, alak, pozíció), hogy mosolyát a lehető legtökéletesebbé varázsoljuk, és egyben visszaadjuk a rágófunkciót is.

Fontos! A teljes kivehető fogsor (protézis) megszokása időigényes folyamat, változó, hogy kinél rövidebb, kinél hosszabb idő telik el, amíg megbarátkozik az új állapottal.

Teljes kivehető fogsor

Implantátummal rögzített kivehető fogsor

Amennyiben a páciens egyetlen saját foggal sem rendelkezik, még mindig lehetőség van stabilabb, jobban tartó fogmű készítésére, amennyiben az implantálás kivitelezhető, ill. vállalja a páciens. Általánosságban elmondható, hogy teljes foghiánynál már 2 implantátum beültetése is nagy biztonságérzetet jelent a fogsor viselésében, és segítségükkel biztos tartás és nagyobb kényelem érhető el a teljes kivehető pótlások esetében is. A kifogástalan rögzítés mellett, a szájpadlást beborító részek is csökkenthetők ezáltal.