A fogak leggyakoribb megbetegedése a fogszuvasodás és a fogágybetegség. Mindkettőért a fogakon képződő, és azokhoz erősen tapadó lepedék (plakk) felelős. A lepedék sokmillió baktériumból áll, melyek szénhidrátokból – elsősorban cukorból – savakat képeznek. Ezek megtámadják, „elmésztelenítik” a fogzománcot, az emberi test legkeményebb szövetét. Többszöri savhatás következtében először a fogzománc felszín alatti rétegéből oldódnak ki az ásványi anyagok, majd üreg képződik, a fog kilyukad, fogszuvasodás jön létre. Ha nincsenek szuvasodást okozó baktériumok jelen, csak savak, akkor fogkopás következhet be.

A lepedék baktériumai az ínyt is megbetegíthetik, ínygyulladást okozhatnak. Ennek első jele az ínyvérzés. Így kezdődik a fogágybetegség. A fogínygyulladás legsúlyosabb formája az egész fogágyra kiterjedő gyulladás, a parodontitis, ami a fogak meglazulásához, majd elvesztéséhez vezethet.

Hogyan előzhetők meg a fogbetegségek?

• egészséges táplálkozás
  • gondos szájápolás
  • megelőző kezelések
Megelőző kezelések fogászat

Melyek ezek a kezelések?

Szájhigiénés kezelés, fogkő eltávolítás

Szájhigiénés kezelések, fogkőeltávolítás

Bár a rendszeres és jó technikával végzett fogmosással lassítható a fogkőképződés, egy idő után mégsem lehet minden lerakódást és elszíneződést maradéktalanul eltávolítani. A szájhigiénés kezelés alapja a fogak megtisztítása a lerakódott lepedéktől és fogkőtől. Ennek során a vízhűtéssel kombinált ultrahangos készülék leválasztja a fogfelszínről a lerakódott lepedéket, elszíneződéseket és fogkövet.

A kezelés után az érdesen maradt fogfelszínen a fogkő gyorsabban kiújulhat, ezért ajánljuk az az ún. Air brush polírozást is, melynek során a fogak felszínét újra “simává” varázsoljuk. A polírozás során egy abrazív anyag (bikarbonát por) nagy nyomású vízzel és levegővel keveredve távolítja el a fog felszínéről a különböző lerakódásokat, elszíneződéseket. A kezelés általában fájdalommentes, de ha Ön fognyaki érzékenységre, fájdalomra panaszkodik, természetesen biztosítjuk a fájdalommentességet. Egy speciális érzéstelenítő zselével kenjük be a fognyakak körüli ínyterületet, ill. ha ez sem elegendő, akkor injekciós érzéstelenítést alkalmazunk.

A polírozást követően kerülhet sor az íny- és tasakkezelésre. Ennek során fertőtlenítő és gyulladáscsökkentő oldatokkal ecseteljük az ínyt, ezzel elősegítve a gyógyulást, és regenerálódást.

A szájhigiénés kezelés utolsó lépése az egyénre szabott tanácsadás. Részletesen átbeszéljük Önnel azokat a teendőket, mellyel megelőzhető, késleltethető a plakk lerakódása, a fogkőképződés. Fontosnak tartjuk, hogy bemutassuk Önnek a szájápolási lépések helyes alkalmazását és számos, hasznos információval lássuk el a megfelelő eszközök és termékek használatát illetően is.

Fontos!

A szájhigiénia a fogászati megelőző kezelések első lépése, mert a további fogorvosi munka előfeltétele az ép, gyulladásmentes íny. Ezért szükséges legalább fél évente felkeresni fogorvosát!

Tanácsadás

Fogorvosi tanácsadás

Barázdazárás

Az őrlőfogak tekintetében a fogszuvasodás a mély barázdákból indul ki, ahol nagyon könnyen megtapadnak a baktériumok, s még igen alapos, kifinomult fogmosási technikával is szinte lehetetlen azokat eltávolítani. A barázdazárás gyerekkorban a legeredményesebb, s már az első maradandó őrlőfogak áttörésétől (6-7 éves kor) alkalmazható. Természetesen felnőttkorban is elvégazhető, ép fogak esetében.

A barázdazárás biztonságos és fájdalommentes (nincs fúrás, nincs foganyag veszteség)

• prevenciós eljárás a fogszuvasodási folyamat megállítására és/vagy
  • terápiás eljárás a kezdődő szuvasodási folyamat megállítására

a fogak barázdáinak és gödröcskéinek területén. A barázdazáró anyag védőbevonatot képez a fogak veszélyeztetett felszínein, így csökken a fogszuvasodás kockázata. A lezárt fogfelszínek így könnyen tisztíthatók.